štvrtok 28. júla 2011

Kotlíkový guláš


Musím sa priznať , že kotlíkový guláš som ešte nevarila. Teda varila , ale v hrnci doma a to už nebol kotlíkový. A veruže ten môj nebol taký dobrý, ako ten čo varí môj tatko s mamkou vonku nad ohňom vo veľkom kotlíku. Ja viem , uvariť vynikajúci guláš je hotová alchýmia a na to som ja ešte nedozrela:) Takže jeden krásny deň, teda ráno, som si sadla na veľký kameň pri ohnisku so zápisníkom v ruke a pozorne som sledovala čo a ako:)

Na cca 5 litrov hotového gulášu budeme potrebovať:
bravčová masť
1 kg hovädzieho mäsa
1kg cibule
5 dkg kvalitnej krásne červenej mletej papriky
2 čl rasce
0,5 čl čerstvo mletého čierneho korenia
1 kg zemiakov  + 3ks zemiakov na zahustenie
po 0,5 kg papriky, paradajok alebo 7 dcl leča
celú hlávku cesnaku
1 chilli (nemusí byť)
soľ

Postup:
1.V prvom rade si nachystáme kopec dreva, čistý kotlík a ostatný vercajch na miešanie,krájanie, ochutnávanie...Oheň pod kotlom treba udržiavať mierny nie vatru:)))
 2.Cibuľu ošúpeme a nakrájame. Mäso umyjeme a nakrájame na kocky, nie moc malé ani moc veľké, také akurát:)
3.Do kotlíka dáme roztopiť masť, pridáme nakrájanú cibuľu, opražíme do sklovita. Pridáme nakrájané mäso a dusíme kým nepustí šťavu. Nepodlievame, nesolíme!!! Pridáme koreniny, miešame a miešame...

4. Na mäsový základ s koreninami dáme lečo alebo čerstvé nakrájané papriky a paradajky. Ešte stále nepodlievame!!! Zelenina pustí šťavu občas premiešame a všetko bude O.K.

5.Dusíme za občasného premiešania.Teraz môžeme základ posoliť.
6.Pridáme očistené a na kocky nakrájané zemiaky. Zalejeme cca dvoma litrami vody a varíme do mäkka.

7.Medzi tým si pripravíme zemiaky na zahustenie. Zemiaky očistíme a nastrúhame ako na zemiakovú babu.

8.Približne po hodine a pol či dvoch hodinách varenia pridáme nastrúhané zemiaky do takmer hotového gulášu.Varíme nech nám to krásne zahustí.
9.Nakoniec pridáme rozotretý cesnak . Povaríme. A na úplný koniec pridáme majoránku. Ja som tentokrát trvala na čerstvej majoránke no treba jej naozaj dosť nech to má grády.
A aby som nezabudla k takému kotlíkovému gulášu patrí hlavne dobrá nálada lebo bez tej dobrý guláš neuvaríte!!!

12 komentárov:

  1. Ajka,vona gulasiku zavonala az sem k nam do Nitry,a ja mam chut si sadnut do travy,a dat si za misku:)ja som gulas tiez este nikdy nevarila,a to ani interierovy ani exterierovy:)))ale s tvojim receptikom by som sa uz do toho raz aj mohla pustit:))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. oooooch, milujem kotlíkový gulás aj ked sa mnohokrát musím uspokojit s jeho Hrncovo-sporákovou verziou..:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. recepty na guláše sú krásne v tom, že všetky sú výborné a kotlíkový je najlepší :))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Martina:...Maťka pevne verím že ak sa raz rozhodneš variť guláš či už doma alebo vonku tak sa ti určite vydarí k spokojnosti tvojej aj konzumentov a na recepte nezáleží, guláš je úúúžasný v tom že sa dá pri ňom improvizovať:)

    Michaela:...veru mňam:)

    Slávka:...ja sa tiež neviem dojesť a hlavne keď mi ho má kto uvariť:)

    Jana:...veď to Jani a tá atmoška pri varení:)) áááách jaj:)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Jej ..tak ja sa teším na ten náš ..čoskoro uvaríme ... a ten Tvoj Andrejka ...jedna báseň.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Mnam,mnam, mnam. Mozem iba o tom snivat (momentalne):) Veru je obrovsky rozdiel medzi kotlikovym a tym sporakovym:)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Gabika:...veru Gabika aj ja by som si dala repete:)))...ďakujem:)

    Adriana:... Adrianka potom ti bude viac chutiť:)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Andrejka, vuaaaav!!! Ja som gulasovy analfabet, neviem uvarit ziadny dobry gulas, lebo ho nikde nedochutim tak aby bol ako ma byt. Inak gulas milujem, asi naj robi moj svagor. Lutujem, ze som si tiez so zapisnikom nesadla ku kotliku, ked ho varil v aprili. Noo, kym bude zasa prilezitost k outdoorovemu gulasu, asi vyskusam doma v hrnci ten tvoj ;) Snad to konecne vyjde. Potom dam vediet ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. ...Andrejka nič si z toho nerob, nie som na tom o nič lepšie ako ty:)))mne sa zatiaľ taký dobrý,ako našim, guláš nepodaril:( snažila som sa spísať všetko tak ako som to odpozorovala a ak ho budeš robiť podľa tohto receptu snáď neoľutuješ. Určite daj vedieť sama som zvedavá na výsledok:)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. jeej, tak toto je krásne, až sem mi to vonia letom a posedením s celou rodinou a gulášikom, samozrejme ;) hneď by som si dala :))

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ďakujem krásne Andrejka:)to posedenie je hlavné a gulášik len ako sprievodný program:) a keď máš okolo seba príjemných ľudí aj gulášik viac chutí:)))

    OdpovedaťOdstrániť