sobota 9. apríla 2011

Fougasse - provensálsky chlieb



Dlhšiu dobu som sa chystala na tento tradičný provensálsky chlieb. A keďže teraz máme čas medvedieho cesnaku rozhodla som sa ho pridať do tohto chlebíka. Tento provensálsky chlieb  je veľmi podobný talianskému chlebu foccacia. Základné chlebové cesto môžeme ochutiť slaninou, koreninami , semienkami, olivami alebo ako ja cesnakom medvedím . Fakt netuším či vo Francúzsku vedia ( podľa mňa vedia)  čo je medvedí cesnak no je mi to úprimne jedno, chlebík je fantastický, chrumkavý a úúúúžasne voňavý. Pôvodne som si myslela že bude ako príloha k nejakému šalátu ,ale kým som stihla niečo poriešiť bolo po chlebíku. Zjedli sme ho len tak bez ničoho:)))

Zdroj: Škola provensálskej kuchyne

Cesnak medvedí


Budeme potrebovať:
(ja som robila s pol dávky, ale uvádzam celú)
500g hladkej chlebovej múky
500g celozrnnej múky
1 PL soli
20g sušeného droždia
150 až do 250 ml vlažnej vody
175 ml olivového oleja
1-2 PL nasekaného cesnaku medvedieho

Postup:
Obe múky preosejeme.
Vo vlažnej vode rozrobíme sušené droždie.
Rozrobené droždie pridáme k múke a ručným mixérom mixujeme , počas mixovania pridáme soľ a po troške olej, nakoniec nasekaný cenak medvedí.. Miešame minimálne 5 min. Vypracované cesto necháme kysnúť 1 1/2 hod. malo by zdvojnásobiť objem.

Po vykysnutí cesto rozdelíme na dve časti a tie dve na  štyri  časti ktoré rozvaľkáme a priečne narežeme.Zárezy majú znázorňovať klas:)

Placky necháme podkysnúť cca 30 min. Rúru vyhrejeme na 230 stupňov. Podkysnuté chlebíky natrieme žĺtkom  rozmiešaným s vodou ( ja som potrela mliekom), dáme piecť do vyhrietej rúry cca na 15 min. Po upečení necháme chvíľu chladnúť na plechu . Chlebík podávame samostatne alebo ako prílohu. Je veľmi chutný. Dobrú chuť alebo bon apetít :)

29 komentárov:

  1. jeeeej to vyzera neskutocne krasne, najestetickejsi chlieb aky som kedy videla!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Anetka ďakujem krásne:) tak ako vyzerá aj chuti :) je neskutočne dobrý :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. dalsi recept do zasoby....:) len neviem kde v bratislave zozeniem to ten cesnak medvedi..:) aby teda nebol cesnak medvedi smogovi :) takze to vyskusam asi s nejakymi semiackami....dakujem za recept...pa a peknu nedelu

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahoj Andrejko,chleba vypadá moc lákavě.recept jsem si opsala a určitě vyzkouším.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Andrejka, chlebik naozaj evokuje Francuzko, vyzera chrumkavucko a vonavo..a prekrasny tvar ma! ja som sa doteraz s cesnakom medvedim nestretla, no budem hladat, lebo som uz videla viac zaujimavych inspiracii s nim..

    OdpovedaťOdstrániť
  6. no nádhera Ajka a neskutocná!! Ja som medvedi cesnak tiez este neskusala, mam veru co dohanat!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Andrejka,uuplne suhlasim s Anetkou,ze je to jeden z najestetickejsich chlebikov,ake som kedy videla...naozaj "podívaná",a urcite nie len pre ocko,ale aj pre brusko:))

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Andrejka, vuav, krasne fotky a dokonaly chlebik, vydaril sa ti priam ukazkovo! Na fougasse si uz dlhsie robim zalusk, ale kedze clieb momentalne skoro nejedavam, nechcem sa do toho pustat. Ale krasne vyuzitie medvedieho cesnaku, ja som chvilu aj rozmyslala, ze s nim nieco kysnute-chlebove upeciem, ale nakoniec som sa s medvedim cesnakom vysantila inak ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. ad zcdl - lesy okolo bratislavy su plne medvedieho cesnaku, je ho tam na tony! Na zeleznej studnicke, v dubravke smerom na kobylu, v devinskej novej vsi - smerom na kobylu, nad vodarnou, v podstate je vsade!! Kuk sem, toto bolo fotene smerom na devinsku kobylu: http://www.food4fun.sk/stranky/april2011.html#dar-z-lesa-cesnak-medvedi, a ked sa ti nechce ist do lesa, skoc na mileticku, babusky tam vraj predavaju zvazok cesnaku za cca 25 centov ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. ZCDL: Ahoj Zuzka v podstate ti odpovedala Andrejka (adusha) kde nájdeš medvedí cesnak a som moc rada že sa ti receptík páči ,dúfam budeš spokojná ak vyskúšaš:)Papá , ja ti praje krásny nastávajúci týždeň:)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ďakujem Vierka, chlebík je moc dobrý taký fajný chrumkáčik:)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Ďakujem Evička :) chlebík je fakt moc dobrý a oplatí sa poobzerať po cesnačiku. Myslím že aj tam u vás na severe sa nejaký nájde, určite ťa k nemu dovedie charakteristická vôňa:)))

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Slávka určite vyskúšaj je fantastický plný života:) veď hovorí sa že medvede po zimnom spánku prvé čo hľadajú na posilnenie je medvedí cesnak odtiaľ aj ten názov:)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Maťka ďakujem krásne :) chlebík bol strašne dobrý aj keď s obavami som urobila len pol dávky keďže tam išla grahamová múka , nevedela som či mi to dievčatá zjedia, zjedli a ešte málo bolo:)))

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Andrejka ďakujem :) keď som ho robila veru som myslela na teba reku či si ho už skúšala:)...a chystám sa aj na tvoje cesnakové inšpirácie máš ich tam dosť, už sa na ne teším :)

    OdpovedaťOdstrániť
  16. úžasný chlebík Andrejka!!mňam, či by som sa z chuti do neho zahryzla!! a s tým medvedím cesnačikom sa mi to strašne páči. A neboj, vo Francii stopro vedia, čo je to medvedí cesnak, ako Beerlauch ho poznajú v Rakúsku i Nemecku. Treba si však pri jeho zbieraní dávať pozor, vraj je ľahko zameniteľný s nejakou smrteľne jedovatou bylinou, ročne doplatí na túto chybu niekoľko ľudí...

    OdpovedaťOdstrániť
  17. ĎAkujem Evka :) bol výborný a neboj pri zbere si dávam pozor aby som si listy nezamenila s konvalinkovými, to by bola pohroma:(

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Chlebik vyzera uzasne, medvedi cesnak som este neskusala, ale musim povedat, ze ma to neskutocne laka ;o)

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Marianka ďakujem krásne:) keby som mohla tak ti trochu cesnačiku nazbieram je úúúúžasný a moc zdravý . Takže už sa len vybrať do nejakého listnatého lesa a hľadať:)

    OdpovedaťOdstrániť
  20. Andrejka, toto je sto pro ten najkrasi chlebik, aky kedy som videla. Zaujimavy receptik, krasne fotecky

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Nádherný chlebík, který by se ani u nás doma neohřál! Domácí chleba peču moc ráda, takže tenhle určitš taky brzy vyzkouším (jen ten medvědí čensek nevím kde hledat ...). Ty tvé fotky jsou neksutečně lákavé!

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Adrianka ďakujem za pochvalu :) budem rada ak sa niekedy inšpiruješ:)

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Madlenka ďakujem:) ver mi že ani u nás dlho nestál a to aj napriek celozrnnej múke ktorú moje dievčatá moc neobľubujú:)budem rada ak chlebík vyskúšaš a ešte radšej ak si na nom pochutíte:) Po medveďom cesnaku sa skús poobzerať v listnatom lese, má charakteristickú cesnakovú vôňu a listy vypadajú ako konvalinkové tak si treba dať pozor:)

    OdpovedaťOdstrániť
  24. zdravim Ajka, chlebik je krasny,
    koľko ml oleja? 1750 alebo 175

    OdpovedaťOdstrániť
  25. ...ospravedlňujem sa , ale už som to aj opravila:) je to 175 ml oleja.

    OdpovedaťOdstrániť
  26. Ahoj Ajka, neviem ci si tu ale chystam sa ho prave piect a neviem na kolko stupnov. Na tych 230 ? A ozaj staci 15 minut? Dakujem... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Anonym:-) naozaj stačí 15 min na 230 stupňov:-) teda aspoň pre moju rúru:-)

      Odstrániť